7.12.23

Hyvä hedelmä



 "Kun ihmisiä tuli joukoittain kastettavaksi, Johannes sanoi heille: "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan? Tehkää hedelmiä, joissa kääntymyksenne näkyy! Älkää ruvetko ajattelemaan: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä. Nyt on jo kirves pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen."

Ihmiset kysyivät häneltä: "Mitä meidän sitten tulee tehdä?" Hän vastasi heille: "Jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa, tehköön samoin." Myös publikaaneja tuli kastettavaksi, ja he kysyivät Johannekselta: "Opettaja, mitä meidän tulee tehdä?" Hän sanoi heille: "Älkää vaatiko enempää kuin on säädetty." Sotilaatkin kysyivät häneltä: "Entä me, mitä meidän tulee tehdä?" Hän sanoi heille: "Älkää ryöstäkö älkääkä kiristäkö keneltäkään, vaan tyytykää palkkaanne.""

Luuk. 3:7–14

Luukkaan evankeliumi kirjoittajana pidetään Luukasta, joka kirjoitti myös Apostolien teot. Arvioitu kirjoittamisaika on noin 80-100 jKr. Hän aloittaa evankeliuminsa kertoen tutkineensa tapahtuneita asioita ja kirjoittaa siitä Teofilukselle.

On hyvä huomioida, että hän ei suinkaan ollut paikalla kirjoittaessaan, vaan on käyttänyt hyväkseen erilaisia lähteitä tekstejä tehdessään. Matteuksen kanssa hänellä on yhteistä se, että kummallakin pohjana oli Markuksen kirjoittama evankeliumi. 

Matteus ja Luukas teksteissään mielestäni painottavat hiukan erilaisia näkökulmia. Matteuksen evankeliumissa mielestäni painottuu suhde muihin kuin juutalaisiin, siis pakanoihin. Luukkaalla puolestaan painotus kohdistuu eri tavoin hädässä oleviin.

Johannes Kastajan lausumat tuntuvat toisinaan kovilta ja julmilta, mutta asian voi nähdä toisinkin. Keitä hän puheillaan tukee? 

Syntyperä - ollakseen Abrahamin lapsi - ei auta asiaa. Oleellista on kantaa hyvää hedelmää. Jos on kaksi paitaa, anna toinen sille, jolla ei ole paitaa. Jos sinulla on ruokaa, anna sitä toisillekin. Älä vaadi. Älä ryöstä. Älä kiristä.

Kaikki kuvaukset siitä, mitä on tuo hyvä hedelmä liittyy tavalla tai toisella lähimmäisten rakastamiseen, auttamiseen ja kiusaamatta olemiseen. Taisi Johannes sittenkin olla ihan hyvän asian takana.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Helluntaihin liittyviä mietteitä

Helluntaista sanotaan, että se on kirkon syntymäpäivä. Tai helluntaista sanotaan, että se on Pyhän Hengen vuodattamisen päivä. Juutalaiset s...