25.12.23

Näkökulmia jouluun


      "Alussa oli Sana.
      Sana oli Jumalan luona,
      ja Sana oli Jumala.
      Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
      Kaikki syntyi Sanan voimalla.
      Mikään, mikä on syntynyt,
      ei ole syntynyt ilman häntä.
      Hänessä oli elämä,
      ja elämä oli ihmisten valo.
      Valo loistaa pimeydessä,
      pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.

    Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.

      Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen,
      oli tulossa maailmaan.
      Maailmassa hän oli,
      ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä,
      mutta se ei tuntenut häntä.
      Hän tuli omaan maailmaansa,
      mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
      Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
      hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
      kaikille, jotka uskovat häneen.
      He eivät ole syntyneet verestä,
      eivät ruumiin halusta,
      eivät miehen tahdosta,
      vaan Jumalasta.
      Sana tuli lihaksi
      ja asui meidän keskellämme.
      Me saimme katsella hänen kirkkauttaan,
      kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa.
      Hän oli täynnä armoa ja totuutta."

 Joh. 1:1–14

Joulun traditiohin Luukkaan kirjoittama evankeliumi on selvästi tutuin. Mutta jos lukee kaikkia neljää evankeliumia voi havaita, että näkökulmat ovat hyvin erilaiset tai painotukset hyvin erilaiset.

Markus - evankeliumeista ensimäinen - ei kerro Jeesuksen syntymästä mitään. Avain kohta tuntuu olevan se hetki, jolloin Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani. Sinuun minä olen mielistynyt." 

Matteuksen evankeliumiin olen viitannut edellisessä tekstissäni, mutta tuon evankeliumin kertomuksessa tulee esiin itämaan tietäjät. He tulevat siis - juutalaisesta näköulmasta katsottuna - pakanamaasta. Matteukselle, joka ymmätääkseni toimi pakanamaiden keskuudessa näkökulma oli merkittävä. Matteuksen evankeliumissa muutenkin esiintyy Jeesuksen ja pakanoiden kohtaamisia.

Luukkaan evankeliumissa - mikä siis lienee kaikille tutuin - ovat mukana paimenet, joille enkelit ilmestyivät. Paimenia pidettiin enemmän tai vähemmän syntisinä, koska he eivät pitäneet sapattia. Heidän työnsä paimenina piti heidät töissä päivästä päivään. Ja tunnettua lienee se, että nimenomaan Luukkaan evankeliumissa tuo syntisten armahdus painottuu. Hänen tekstissään löytyy tuhlaajapoikakertomus, kadonneet lampaat ja kadonnut kolikko - jotka siis kaikki löytyvät. 

Johanneksen evankeliumi, joka evankeliumeista on kirjoitettu viimeisimpänä ollaan vielä erilaisella näkökulmalla. Jeesuksen konkreettisesta syntymähetkestä ei ole mainintaa vaan näkökulma on enemmän teologinen: "Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme..."

Vanhan testamentin sivuilta löytyy lukuisia lupauksia syntyvästä Messiaasta, Vapahtajasta, Jumalan Pojasta. Nuo lupaukset konkretisoituvat Jeesuksen myötä. Hänen elämänsä näytti todeksi sen minkä Johannes kirjeessään kirjoitti: "Jumala on rakkaus."


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Helluntaihin liittyviä mietteitä

Helluntaista sanotaan, että se on kirkon syntymäpäivä. Tai helluntaista sanotaan, että se on Pyhän Hengen vuodattamisen päivä. Juutalaiset s...