15.11.23

Yhteisellä aterialla


"Aterian aikana Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini." Sitten hän otti maljan, kiitti Jumalaa, antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä, te kaikki. Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi." Ja minä sanon teille: "tästedes en maista viiniköynnöksen antia ennen kuin sinä päivänä, jona juon uutta viiniä teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.""

 Matt. 26:26–29

Millaista on olla kahden valtakunnan kansalainen? Tuohan on tämän meneillään olevan viikon teemana.

Tähän liittyy minun mielessäni eräs toinen elämän peruskysymyksiin mielestäni kuuluva kysymys. Se kysymys kaikessa yksinkertaisuudessaan on tämä: "Kuka minä olen?"

Usein jotenkin pysähtyy sen äärelle, että oikeastaan sitä elää kahdessa todellisuudessa. Ensimmäinen näistä todellisuuksista on tämä ulkoinen todellisuus, siis kaikki sellainen mikä tavalla tai toisella liittyy normaaliin elämän arkeen. Mutta yhtäaikaa tuon todellisuuden kanssa on olemassa  sisäinen maailma. Miten asiani koen, mitä ajattelen, mitä tunnen, mihin uskon, mikä antaa elämään voimansa. Nuo kaksi on kuin kaksi erilaista todellisuutta.

Tai teemaa voisi avata näinkin. Tiedän kuinka vanha olen. Pitäisikö iän tuntua? Vaan mieli ei välttämättä ole lainkaan vanhentunut samaan malliin. Jos vaikka mietin, että papin ammatissa olen ehtinyt olla jo yli 45 vuotta - mutta omassa mielessä tuntuu mahdottomalta uskoa, että olisi jättänyt niin pitkän uran jo taakseen.

Kun mietin tuota päivän tekstiä. Mietin onko siinäkin havaittavissa kaksi todellisuutta. Kun ajattelen hetkeä, jolloin Jeesus ja opetuslapset viettävät tuota pääsiäisateriaa, jolloin Jeesus asettaa ehtoollisen - he istuivat varsin normaalilla perinteisellä aterialla. Mutta kun tuota ateriaa, vietetään tänä päivänä onkin kysymys muusta - sitä nautitaan kuin "Isän valtakunnassa". Kun polvistun alttarin äärellä vastaanottamaan ehtoolisen - todellisuus on toinen, kuin vain tätä päivää. Se on kohtaamisen paikka. Sisäinen ja ulkoinen todellisuus - kaksi todellisuutta, kaksi valtakuntaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Helluntaihin liittyviä mietteitä

Helluntaista sanotaan, että se on kirkon syntymäpäivä. Tai helluntaista sanotaan, että se on Pyhän Hengen vuodattamisen päivä. Juutalaiset s...